Poslovni plan: zašto je važan?
Poslovni plan: zašto je važan?
Poslovni plan je pisani dokument u kojem je detaljno opisana i razrađena analiza o ulaganju u posao.
Predviđaju se poslovni rezultati. Razrađene su razne varijante i rješenja za moguće rizične situacije koje se mogu dogoditi u budućnosti.
Pročitajte i naš članak o predviđanjima hoćemo li su u budućnosti imati kripto plaće.
Sadržaj
Prosinac je mjesec poslovnog planiranja
Svako poduzeće, novo ili staro, treba funkcionalni poslovni plan da bi ga provelo.
Toliko mnogo tvrtki propada jer nikada nisu odvojile vrijeme i trud da sastave pravi poslovni plan. Ne znaju koji je sljedeći korak u uspješnom rastu njihovog poslovanja.
Nacionalni mjesec pisanja poslovnog plana predstavlja savršenu priliku za uključivanje svih, posebno malih poduzeća i samostalnih poduzetnika!
Sve o čemu ste u prethodnim koracima razmišljali i sve što ste zaključili, zapisuje se u poslovni plan.
Pročitajte naš intervju s Dinom Oreškim, poduzetnikom konzultantom.
Više o mjesecu pisanja poslovnog plana
- Zašto je važno imati poslovni plan
Razloga za izradu plana je mnoštvo, oni vam pomažu organizirati suradnike i zaposlenike i dati im do znanja kako mogu najbolje pomoći tvrtki da napreduje prema krajnjim ciljevima.
Pomaže pri donošenju odluka o zapošljavanju ili nezapošljavanju novih ljudi u vašoj poslovnoj strukturi. Također, pri određivanju potreba za novom imovinom, bilo da je potrebno kupiti ili iznajmiti.
U koje se aspekte poslovanja uključiti, koje izbjegavati i kako sklapati poslove s drugim stručnjacima na obostranu korist. Ove i milijun drugih malih odluka najbolje je donijeti kada znate svoj plan za budućnost.
- Novogodišnja odluka
Nemojte čekati da nova godina počne da se počnete pripremati za ono što je pred vama. Iskoristite prosinac za planiranje.
Cjeline poslovnog plana
Evo detaljnijeg opisa pojedinih cjelina poslovnog plana:
Naslovna stranica i sažetak
Na naslovnoj strani se nalazi ime vlasnika tvrtke i podaci o kontaktu.
Sažetak – kao što sam naziv kaže – je sažeti pregled svih ostalih dijelova poslovnog plana.
U planu trebate u najkraćim crtama zapisati svoju ideju o poslovanju i važno je znati kako je ostvariti.
Na primjer, napišite što ćete prodavati. Istražite mogućnosti tržišta i odredite ciljeve složene za prvih nekoliko godina rada.
Ovako to izgleda na primjeru:
Ako plan podnosite u sklopu zahtjeva za kredit, sažetak neka sadrži iznos koji vam treba, namjenu sredstava (za što vam treba).
Također, način na koji će poslovanje biti uspješno u provedbi planiranih aktivnosti (kako ćete vratiti taj kredit).
Zapamtite, ključne riječi su: sažeto i jasno. Detaljnije opise dati ćete u narednim cjelinama.
Za sve vas koji imate cilj zaposliti se kod privatnika, pročitajte očekivanje plaće.
Opis poslovanja
U opisu svog poslovanja pišete sve opće informacije o vašoj poslovnoj ideji. Važno je istaknuti koje su vaše konkurentske prednosti.
Pisanje počnite s općim podacima koji su važni za strukturu plana. Zapišite naziv poslovanja, opis djelatnosti (iz Nacionalne klasifikacije djelatnosti), poslovni oblik (obrt, d.o.o. …).
Koja vam je planirana struktura vlasništva. Tu opisujete jeste li jedini vlasnik ili suvlasnik u nekim omjerima. Morate navesti i vaše podatke, odnosno podatke o poduzetniku.
Navedite svoje obrazovanje i poslovno iskustvo. Nakon toga napišite kako ste došli do same ideje pokretanja poslovanja.
Važno je da tu ideju povežete sa svojim radnim iskustvom. Pisanje ovog dijela poslovnog plana pomalo podsjeća na pisanje životopisa.
Opišite proizvode i usluge koje namjeravate nuditi, na kojoj lokaciji/lokacijama, te koji vam ljudski i materijalni resursi trebaju.
Da sažmemo sve napisano, morate jasno istaknuti vašu konkurentnost. Ta konkurentnost se odnosi na specifičnosti vašeg poslovanja. I kako se ono razlikuje od konkurencije.
Na primjer, nudite li bržu i kvalitetniju dostavu, je li vaš lokal na zanimljivijoj lokaciji, nudite li kvalitetniju uslugu…
Analiza tržišta
Sve što ste razradili u prethodnom opisu, sada morate jednako tako razraditi iz perspektive tržišta.
Poanta ovog dijela plana je da pokažete kako jasno i dobro poznajete tržište. Bez dobrog poznavanja stanja s proizvodima i uslugama se nećete moći dobro natjecati.
Ova cjelina trebala bi:
- precizno definirati proizvod ili uslugu – što je to što kupci kupuju?
- identificirati postojeće kupce na tržištu i njihove karakteristike – tko su oni i kakvi su?
- utvrditi tržišni potencijal – koliko je takvih proizvoda/usluga još potrebno? ima li mjesta za vas?
- koja su najučinkovitija sredstva za probiti se i natjecati na tom tržištu? (npr. prodajne metode, komunikacijske i marketinške metode, distribucijske mreže).
Plan tvrtke
Dobro si organizirajte tvrtku. Znate li koji profil zaposlenika trebate da biste uspješno poslovali? Ako prodajete, trebate kvalitetnog trgovca. Ako proizvodite, kvalitetnog radnika na tom području, itd.
Zapišite koje vam kompetencije moraju imati zaposlenici ili suradnici. Na taj način ćete lakše i pisati natječaje za posao i profile osoba koje trebate.
Plan marketinga
Sada kada imate isplanirane svoje radnje, ciljeve, znate kakav profil zaposlenika vam treba, morate znati i samo strategiju poslovanja.
A za sve osobe koje se žele zaposliti u privatnom poduzeću, predlažemo da pročitaju više o strategijama za pregovaranje.
Za pisanje kvalitetne marketinške strategije, morate znati sljedeće podatke:
- Proizvodi i cijene – koje će biti cijene proizvoda ili usluga.
Hoćete li ići strategijom „najniže cijene“, ili „najbolje vrijednosti za novac“, ili „visokih cijena za luksuzni segment tržišta“…?
- Distribucija proizvoda ili usluge – dolaze li kupci vama ili radite online? Kroz koje kanale ćete prodavati, gdje ćete ih skladištiti. Razmislite o dostavi proizvoda.
- Oglašavanje – Kojima kanalima ćete promovirati proizvod ili uslugu? Na koji način će tržište saznati za vaše proizvode i usluge? Morate osmisliti i ključnu poruku koju ćete slati potencijalnim kupcima.
Financijsko planiranje
Treba mi X novaca kredita da krenem i počnem prihodovati. Nakon Y vremena ću početi ostvarivati dobit, iz koje vraćam kredit.
Profit kao vlasnik očekujem početi ostvarivati u trenutku Z i moji prihodi i zarade će se kretati kroz vrijeme ovako …
Za kraj smo ostavili jednako važnu stavku – financijsko planiranje. Jer za poslovanje vam ipak trebaju novci.
U svom financijskom planu morate znati tri ključne stvari:
- Koliko vam je novaca potrebno da pokrenete svoj posao.
- Kada će se poslovanje početi samo financirati.
- Morate znati koje financijske rezultate očekujete u budućnosti.
Iz tog razloga financijski plan mora imati sljedeće stavke:
- Financijski izvještaj: sadrži procjenu ukupnih prihoda, ukupnih rashoda i ukupnog novca koji vlasnik može uložiti u posao.
- Račun dobiti i gubitka (RDG): najbolja procjena (na temelju istraživanja tržišta) o tome kako će se poslovanje ponašati u određenom vremenskom razdoblju (prihodi i rashodi).
- Analiza rentabilnosti: to je analiza odnosa prodaje i troškova kako bi se utvrdilo koliko je proizvodnje potrebno da se dosegne razina na kojoj će prihod poslovanja pokriti troškove.
- Predviđeni tok novca (cash-flow): prikazuje tok financijskih sredstava potrebnih poduzeću za pokretanje i vođenje poslovanja – kako „teku“ novci kroz tvrtku, da bi znali npr. kad se javljaju trenuci u kojima niste još naplatili proizvode/usluge od kupaca a imate obaveze koje morate platiti.
- Kapitalna oprema: popis sve opreme i materijala kojima već raspolažete i/ili ih tek trebate nabaviti jer su vam nužni za poslovanje.
I zapamtite
Pisanje poslovnog plana iziskuje i vrijeme, a ponekad i novac. No, ti uloženi resursi se jako brzo i višestruko vraćaju.
Njime možete bistro vidjeti svoje poslovne prilike. Može vam pomoći za dobivanje kreditnih sredstava.
Radi napisanog plana će vas potencijalni partneri shvaćati ozbiljnije. Komunikacija će vam biti jednostavnija i brža.
Što je poslovni plan bolje razrađen, očekivani uspjeh vašeg poslovnog pothvata je jasniji i izvjesniji.
Ne traži posao. Neka posao nađe tebe !
Reci nam koje poslove voliš i pusti nama da ti pronađemo posao po tvom ukusu.
Registriraj se ->