Što sve znamo (i ne znamo) o učincima rada od kuće

Što sve znamo (i ne znamo) o učincima rada od kuće

Reading Time: 5 minute

Četiri godine nakon masovnog eksperimenta na radnom mjestu, počinjemo shvaćati više o tome kako rad od kuće mijenja živote radnika, ali i samo gospodarstvo.

Ipak je potrebno neko vrijeme da ekonomisti, psiholozi, sociolozi i drugi znanstvenici prikupe podatke o učincima rada od kuće.

Prema Microsoftovoj studiji “Nova budućnost rada”, 56% ispitanika izjavilo je da su već radili od kuće u nekom obliku.

Ujedno, 51% hibridno zaposlenika  kažu da bi razmislili o prelasku s punog radnog vremena u uredu na rad od kuće s manjim brojem radnih sati.

U ovom članku ćemo navesti šest učinaka rada od kuće temeljenih na znanstvenim studijama.  Počet ćemo s tri štetna učinka, a zatim prijeći na pozitivnije aspekte.

Prelijevanje posla u privatno vrijeme

Jedan od najznačajnijih učinaka rada od kuće je teško povlačenje granica između poslovnog i privatnog vremena.

Jako je teško izbjeći slanje e-mailova poslijepodne dok ste u parkiću ili na odmoru ili odgovaranje na pozive tijekom vikenda.

Nedavna studija koju je proveo Microsoft otkrila je da su se radni dani produžili za 46 minuta, uz povećanje od 14% u radu vikendom i nevjerojatnih 28% u radu nakon radnog vremena (Microsoft WTI 2022).

Intuitivno je jasno da kada radite od kuće, granice između posla i osobnog života se lagano izgube. Nije neobična pretpostavka da posao zadire u privatno i obiteljsko vrijeme.

Obitelj je važna

Takva situacija  može dovesti do sljedećih problema:

  • Manje vremena za brigu o sebi (npr. spavanje)
  • Više sukoba u vezi
  • Nemogućnost mentalnog i psihičkog odvajanja od posla

Tvrtka Ford je provela istraživanje produktivnosti rada od kuće. Rezultati su pokazali da je 78% inženjera imalo problema s balansiranjem između posla i privatnog života, a 22% njih čak je prijavilo nižu produktivnost.

Ako radite od kuće i primijetite neke od spomenutih problema i u svojoj svakodnevici, pokušajte si pomoći na sljedeće načine:

  • Postavite jasne granice između radnog vremena i privatnog vremena. Nemojte slati e-mailove prije odlaska u krevet. Zadajte si vremensko razdoblje za javljanje na telefonske pozive.
  • Pokušajte imati dva mobitela, jedan za privatno korištenje, drugi za poslovno.
  • Zamolite prijatelje i obitelj da vam pomognu u organizaciji privatnog vremena.

Stapanje radnog i privatnog prostora

Ivana je zaposlena u IT sektoru. Vrlo često radi od kuće. Ovo je njeno iskustvo:

Jako je izazovno kada se posao i privatni život odvijaju na istom mjestu. Imam radnu sobu, odvojila sam radni prostor od privatnog. No, neprestano imam osjećaj da sam uvijek uključena. Mozak mi nikad ne miruje.

Ako radite od kuće, važno je da pronađete alate kojima se ljudi mogu “isključiti”. Važno je smanjiti stres i promicati vlastitu dobrobit. Zdravlje je ipak najvažnije.

Imamo nekoliko ideja za odvajanje prostora. Misao vodilja nam je bolje raspoloženje:

  • Stvorite radna i privatna područja kod kuće (ako možete). Na primjer, kada radim od kuće, radim samo za svojim malim stolom u kutu (nikada sa sofe).
  • Isprobajte co-working prostor čak i ako ne idete u ured. To može biti i zabavan način upoznavanja ljudi koje inače ne biste susreli.
  • Ako nemate prostora za odvojeni radni dio, možete pokušati pospremiti radne materijale na kraju dana kako taj nedovršeni posao ne bi “buljio” u vas cijelu večer.

Rad od kuće

Negativne emocije

Znanstvenici kažu da rad od kuće može izazivati osjećaj izoliranosti i usamljenost.

Radni psiholozi Mann i Holdsworth još davne 2003. godine proveli su istraživanje od radu od kuće. Zaključili su da su oni koji rade od kuće imali povećanu razinu krivnje i razdražljivosti.

Ti rezultati su se posebno odnosili na zaposlenike koji su imali manje prilika za društvenu interakciju s kolegama, što je karakteristično za zaposlenike koji rade od kuće.

Novija istraživanja dodaju kako rad od kuće doprinosi izgaranju zaposlenika (burnout).

Platforma Glint, kojom se često proučavaju ponašanja u poslovnom svijetu, predstavila je rezultate istraživanja koje povezuje rad od kuće i burnout: 

  • 41% zaposlenih osjeća se nepovezano s kolegama.
  • 38% smatra da je njihov posao prevelik zalogaj za njih.
  • 35% je prijavilo sukobe između zahtjeva koje postavljaju ukućani i koje postavlja radna okolina.

Osjećate li tjeskobu ili depresiju dulje vrijeme, obratite se osobi od povjerenja. Poželjno je potražiti i pomoć psihologa.

Za probleme oko svakodnevnih uspona i padova vezanih u rad od kuće donosimo nekoliko ideja:

  • Povežite se s kolegama. Iskoristite prednosti alata kao što su video i chat da biste ostali u kontaktu s ljudima na poslu.
  • Pro-aktivno komunicirajte o prekomjernom radu ili sukobima s privatnim životom.
  • Obavijestite nadređenog ako radite do kasno navečer ili ako imate poteškoća s obiteljskim obavezama. Nismo sigurni hoće li imati razumijevanja, ali trebate komunicirati problem.
  • Prihvatite negativne emocije poput krivnje, ali ih nemojte uzimati zdravo za gotovo. Negativne emocije su normalne. Umjesto da se borite protiv njih, ponekad može pomoći pokušati meditirati ili vježbati kako biste se oslobodili stresa i učinkovitije nosili s njima.

Kako se nositi sa stresom

Aktivno upravljanje poslom radi veće učinkovitosti

Autonomija je jedna od ključnih komponenti zadovoljstva na radnom mjestu. Uz rad od kuće, ljudi imaju veću slobodu slaganja i strukturiranja svojih dana i tjedana.

Osim toga, ljudi koriste veću autonomiju kako bi se usredotočili i učinili više. Ivana iz IT sektora nam je podijelila svoje iskustvo i na ovu tematiku:

Mi smo izračunali da se u našoj tvrtki broj sastanaka smanjio za 78%, a dani bez ijednog sastanka povećali za 22%.  Takva situacija nam je dala više vremena da se usredotočimo na svoj individualni rad uz manje stresa na sastancima.

Mi predlažemo da pokušate skupiti sastanke na jednu hrpicu. Tako možete dan posvetiti sastancima, dok ostale dane možete posvetiti poslu, biti usredotočeni i posvećeni na rad.

Više pozitive

Zaposlenici koji rade od kuće osjećaju viši stupanj pozitivnih emocija i niži stupanj negativnih emocija od svojih kolega vezanih za ured.

Otkrili su da zaposlenici koji rade od kuće imaju više energije, da su produktivniji i da se osjećaju manje izolirano od svojih kolega u uredu.

Psiholog Sardeshmukh  sugerira da bi to moglo biti povezano s povećanom autonomijom koju imaju zaposlenici koji rade od kuće. Takav rad im daje pojačan osjećaj kontrole nad njihovim radnim okruženjem.

Naš prijedlog je da iskoristite tehnologiju za povezivanje s kolegama. Možete se češće čuti, imati više neformalnih razgovora kako bi si podigli pozitivnu emocionalnu energiju.

Kako povećati emocionalnu energiju

Veća prilagodljivost

Rad od kuće može biti izvrstan način za veću prilagodljivost u vašem životu. Više ne morate slijediti raspored od 8.00 do 16.00 ili slične varijacije, možete odrediti svoje radno vrijeme i uzimati pauze kada ih zatrebate.

U pregledu izazova integracije poslovnog i privatnog života u neurofiziologiji, istraživači su otkrili da ljudi imaju različite potrebe za ravnotežom između poslovnog i privatnog života.

Njihov put ovisi o njihovim životnim ciljevima, nastojanjima i okolnostima (Feigon et al., 2018).

Dok radite od kuće, možete kontrolirati svoj raspored i raditi kada vam odgovara. Takva organizacija vam pomaže da se osjećate motiviranije i produktivnije, poboljšava vaše cjelokupno iskustvo kao zaposlenika i ljudskog bića.

Mi predlažemo da pokušate jasno izraziti svoje ciljeve. Za što radite? To će vam pomoći da iskoristite prilagodljivost na najbolji mogući način.

Općenito, iskoristite prilagodljivost za svoj život, ne samo za posao. Prošećite za ručak, radite iz prijateljeve slobodne sobe kako biste proveli dodatni dan s njima tijekom vikenda. Znate kako to funkcionira…

No, važno je i da pronađete posao koji volite!

 

Ne traži posao. Neka posao nađe tebe !

Reci nam koje poslove voliš i pusti nama da ti pronađemo posao po tvom ukusu.

Registriraj se ->

Preuzmi aplikaciju